کدام المان های شهری را می توان با بهره گیری از برش لیزر تولید کرد؟

 

در ابتدا به مفهوم المان شهری ، معنا و کارکرد آن می‌پردازیم:

المان شهری چیست؟

المان‌های شهری عناصر زیبا سازی محیط شهری می‌باشند که در مواردی، در کنار زیبایی از کاربردهایی نیز برخوردار هستند. فلزات به دلیل خواص فیزیکی، محبوب‌ترین متریال برای ساخت این المان‌ها  می‌باشد. که طبعا برای ساخت آن‌ها باید از فرآیندهای ورقکاری مدرن مانند: برش لیزر فلزات ، خم cnc ، جوشکاری تیگ و… استفاده کرد. که بهره‌گیری از برش لیزر برای ساخت یک المان شهری تنها بخشی از آن است.

 

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که ((کدام المان های شهری را می‌توان با بهره گیری از برش لیزر تولید کرد؟)) جواب ساده و کوتاه است، تقریبا همه‌ی المان‌های شهری فلزی هستند.

البته این بدان معنا نیست که یک المان شهری را، بصورت صفر تا صد، فقط با بهره گیری از برش لیزر می‌شود ساخت. البته در موارد ساده و دو بعدی این امر امکان پذیر است، اما در موارد پیچیده تر فرآیند برش لیزر تنها یک بخش از فرآیند ساخت خواهد بود.

 

همانطور که در آریا لیزر اشاره شد المان‌های شهری که با برش لیزر ساخته می‌شوند همیشه دکوراتیو نیستند مواردی مانند:

 

نیمکت‌های قضای باز یا مبلمان شهری

دیوایدرهای طرح دار

ایستگاه‌های دوچرخه شهری

نیمکت‌های سایه بان دار ایستگاه های اتوبوس

سطل‌های زباله

و…

المان های شهری دکوراتیو نیز شامل موارد زیر می‌باشد:

المان‌های مفهومی

کالیگرافی‌های چند وجهی

نمادهای هویتی شهر

المان‌های هنری

 

اگر بخواهیم دسته بندی کلی و جامع‌تری را در مورد المان‌ها ارائه دهیم به این سه دسته اصلی می‌رسیم:

المان نمایشی

المان بیانی

المان عملکردی

 

برای درک هرچه بیشتر المان‌های فلزی که می‌توان با بهره‌گیری از برش لیزر تولید کرد، در زیر تصاویر چند المان شهری را آورده‌ایم. البته در بعضی از موارد ، از فرایندهای دیگری، مانند خم cnc  و… نیز، استفاده شده است و تنها با بهره‌گیری از برش لیزر تولید نشده اند اما به جرأت می‌توان گفت المان‌های متنوعی را می‌توان با بهره‌گیری از برش لیزر تولید کرد:

المان شهری کلاسیک

المان شهری خاص

امان های ایستاده

المان شهری جدید

چالش‌های پیشرو در پروسه ایجاد المان‌های شهری و ساخت با بهره گیری از برش لیزر:

در ابتدا لازم است توضیح دهیم که چرا از واژه ((ایجاد)) استفاده کرده ایم: فرآیند ایجاد یک المان شهری از ایده پردازی و طراحی ابتدایی آغازو بعد از تائید نهایی طرح، با طراحی مهندسی و نقشه اجرایی تثبیت و پس از آن وارد مراحل ساخت و اجرا میشود و نهایتا با نصب در منطقه جغرافیایی مورد نظر به اتمام میرسد. که ما مجموعه ی این مراحل را ایجاد این المان ها نامیده ایم. ما در مجموعه آریا لیزر، از طراحی تا ساخت و نصب المان های شهری در کنار شما خواهیم بود.

چالش های که در این مسیر با آن مواجه هستیم به این دلیل است که این فرآیند، تلفیقی از ایده پردازی و طراحی هنری و طراحی مهندسی میباشد. پیچیدگی این موضوع آنجا خود را نمایان میکند که معمولا طراح و ایده پرداز های هنری  با فرآیند های صنعتی آشنایی ندارند . البته ما در مجموعه آریا لیزر با توجه به بهره گیری از متخصصین بخش طراحی مهندسی خود، دوشادوش طراح هنری حرکت میکنیم تا پروژه را به بهترین نحو و با پایین ترین هزینه ساخت به منصه ظهور برسانیم.

برای آشنایی بیشتر با برش لیزر فلزات به مقاله ی برش فلزات با استفاده از دستگاه برش لیزر مراجعه فرمائید.

در صورتی که کارفرما طرحی را ارائه ندهد ما در مجموعه آریا لیزر با همکاری هنرمندان و معماران بزرگ کشور، بصورت دورکاری، آمادگی ارائه هرچه چشمگیر تر این خدمات را داریم.

مواردی که در مجموعه آریا لیزر برای طراحی المان های شهری  مورد توجه قرار میگیرد:

ارجعیت کاربرد، به زیبایی یا بلعکس

فرهنگ منطقه جغرافیایی هدف

شرایط جوی و آب هوایی

دامنه دید موثر المان

موارد خاص  اعلام شده توسط کارفرما

 

ارجحیت کاربرد المان شهری به زیبایی یا بلعکس

 

با توجه به اهداف و شرح یک پروژه که از سوی کارفرما ارائه میشود میتوان تشخیص داد که در طراحی و ساخت یک المان کاربرد اولویت است یا زیبایی و سپس با توجه به آن مرحله ایده پردازی و ساخت را آغاز کرد.

 

فرهنگ  منطقه جغرافیایی هدف

 

طراحی یک المان شهری باید مطابق با فرهنگ و هنجار های آن منطقه باشد. و یا در موارد خاص مطابق با هنجار ها اما برای فرهنگ سازی ایجاد گردد.

 

شرایط جوی و آب هوایی

ماندگاری و مقاومت یک المان شهری در برابر شرایط جوی منطقه هدف، یکی از مهم ترین نکاتی است که در انتخاب متریال و نوع پوشش دهی آن مورد توجه است. ما در مجموعه آریا لیزر با بهره گیری از متخصصین شناخت مواد از همان ابتدا مناسب ترین متریال را نسبت به نقطه جغرافیایی سازه انتخاب میکنیم و این امر به آن علت پیش از طراحی و ساخت انجام میپذیرد که نوع متریال در هزینه تمام شده پروژه، روش ساخت و محدودیت های طراحی تاثیر گذار است.

 

دامنه دید موثر المان

پیش از طراحی و ایده پردازی یک المان شهری باید به دامنه دید آن توجه داشت. دامنه دید موثر  برآیندیست از :

زاویه دید شهروندان فاصله ای که سازه ، نسبت به موقعیت قرار گیری مخاطب، بیشتر دیده می‌شود.

( به عنوان مثال: یک المان نصب شده در میدان از فاصله ای دور تری نسبت به یک المان نصب شده در پیاده رو دیده میشود. و از همین رو در طراحی تمرکز بر روی گویا بودن طرح از فاصله دور انجام می پذیرد.)

 

در پایان به خاطر داشته باشید، که مشاوران ما همواره پاسخگو سوالات و ابهامات شما در زمینه طراحی و ساخت المان های شهری هستند.