دقت برش لیزر فلزات، نسبت به تکنولوژی لیزر مورد استفاده (لیزر دی اکسید کربن یا فایبر لیزر)، هد دستگاه، متریال و ضخامت متریال مورد برش، متفاوت است.

اما بصورت کلی با استفاده از دستگاه‌های فایبر لیزر می‌توان به دقت بالاتری دست یافت. به طور مثال در شرایط آزمایشگاهی یکسان ( متریال و ضخامت ورق یکسان) در نمونه آزمایشی با دستگاه لیزر دی اکسید کربن به دقت ۰.۱۳۵ دست پیدا کرده‌ایم.

در مقابل با دستگاه برش لیزر فایبر به دقت ۰.۰۶۱ میلیمتر برای همان ورق قابل دسترس بود. ما در مجموعه آریا لیزر با استفاده از بروزترین دستگاه‌های برش فایبر لیزر توانسته‌ایم تا به دقت ۰.۰۵ میلیمتر دست پیدا کنیم و از پس تولید دقیق‌ترین قطعات به خوبی برآییم .

 

دقت برش لیزر چیست ؟

 

هرچه دقت برش لیزر بالاتر باشد، از تلرانس پایین‌تری برخورداریم. تلرانس در اینجا همان خطای ابعادی برش است که هرچه بیشتر باشد دقت برش لیزر پایین تر است. وقتی صحبت از دقت برش لیزر فلزات می‌شود، به دلیل وابستگی این بخش به صنعت قطعه سازی، تلرانس، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما در مجموعه آریالیزر با بهره گیری از ماشین آلات روز دنیا و کادر مهندسی مجرب توانسته‌ایم خدمات برش لیزر فلزات را با دقیق‌ترین ابعاد به کارفرمایان خود ارائه دهیم. تمام قطعات تولیدی بعد از برش لیزر به بخش QC شرکت ارجاع داده می‌شود تا از کیفیت و دقت ابعادی ساخت آن اطمینان حاصل کنیم.

 

دقت برش لیزر فلزات تنها به دقت ابعادی محدود نمی‌شود . و تلرانس هندسی و تلرانس کیفیت سطح مقطع برش خورده نیز شامل می‌گردد؛ که البته این امر هم رابطه مستقیمی با تلرانس ابعادی و دقت برش لیزر دارد.

 

تلرانس هندسی و دقت برش لیزر فلزات

 

بگذارید در ابتدا تعریفی ساده از تلرانس هندسی داشته باشیم:

اگر بخواهیم بدون استفاده از اصطلاحات مهندسی بیان کنیم: تلرانس هندسی به میزان مجاز انحراف فرم ایجاد شده از فرم هندسی مرجع گفته می‌شود.

به طور مثال در تصویر زیر تلرانس دایره‌ای بودن به تصویر کشیده شده:

تلرانس دایره ای

تلرانس دایره ای

 

 

در زیر یک جدول از انواع تلرانس‌های هندسی را جهت آشنایی بیشتر با این موضوع آورده ایم:

جدول انواع تلرانس هندسی

جدول انواع تلورانس هندسی

 

البته توجه داشته باشید که تمام موارد آورده شده در جدول بالا مرتبط با دقت برش لیزر فلزات  نیست و رعایت بعضی از این تلرانس‌ها مربوط به سایر روش‌های ماشینکاری می‌باشد.

لازم به ذکر است سمبل‌های ارائه شده استاندارد بوده و طبعا یک زبان جهانی در طراحی مهندسی و نقشه های صنعتی می‌باشد.

 

حفظ دقت برش لیزر فلزات

 

برای حفظ دقت برش لیزر فلزات نیاز به بررسی فنی مداوم دستگاه برش لیزر فلزات است تا در صورت نیاز سرویس‌های لازم روی دستگاه انجام گردد تا دقت برش فلزات و در پی آن دقت ساخت قطعات به مرور افت نکند.

ما در مجموعه آریا لیزر با بررسی مداوم دستگاه‌های برش لیزر ، این اطمینان را به کارفرمایان خود داده‌ایم که همواره قطعات تولیدی آنان با کمترین میزان تلرانس به ایشان تحویل گردد.

به یاد داشته باشید که کیفیت ساخت نهایی یک قطعه، حاصل مجموعه از عوامل شامل: تخصص بخش فنی مهندسی و اپراتور دستگاه‌ها، دستگاه‌های کار آمد و بروز، کنترل کیفی استاندارد و کارآمد و نظارت تخصصی به فرآیندهای ساخت می‌باشد که دقت دستگاه برش لیزر تنها بخش کوچکی از فرآیندی است که منجر به بالا رفتن کیفیت برش لیزر فلزات می‌گردد.

 

اگر در صدد برون سپاری ساخت قطعه ای دقیق و خاص هستید برای اطمینان از خروجی مورد نظر خود و رفع ابهامات همواره می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط  بگیرید.