برش فلزات با چه روش هایی انجام می شود؟

برش فلزات با انواع روش های سنتی و مدرن انجام می شود. یکی از قسمت های مهم همه صنایع تولیدی و کارخانه ها برش فلزات است که برای تهیه و تولید محصولات خود در اندازه های مختلف از این روش استفاده می کنند. بسیاری از قطعات، لوازم و صفحات فلزی که در کارخانجات و کارگاه ها تهیه می‌شوند از روش برش  تهیه می شوند.

تا جایی که برش فلزات به صنعت ساختمان، ساخت و سازها و … نیز وارد شده است. همان گونه که تکنولوژی و فناوری در تهیه همه کالاها و تبدیل مواد اولیه وارد شده است حوزه برش فلزات نیز از این امر مستثنی نیست.

امروزه از به روز ترین، بهترین و با کیفیت ترین دستگاه ها در برش فلزات استفاده می شود. فلز را به راحت ترین شکل ممکن برش می دهد و دخالت انسان را به کمترین حد ممکن رسانده است. تا جایی که با تکنولوژی کامپیوتری می توان طرح مورد نظر را روی فلز مورد نظر را پیاده کرد.

 

برش فلزات

برشکاری فلزات؛ سنتی تا مدرن

روش های برش فلزات به دو بخش سنتی و مدرن تقسیم بندی می‌شوند، که خود نیز انواع مختلف دارد. روش سنتی شامل فرزکاری و تراشکاری، سوراخ کاری، سنگ زنی، اره کاری و سنباده کاری را می توان نام برد.

روش های مدرن که از پیشرفته ترین دستگاه های کامپیوتری برای برش فلز استفاده می کند که برش لیزر فلزات نام دارد.

در اینجا به اختصار روش های مختلف برش فلزات را شرح می دهیم.

روش های قدیمی که برای برش فلز استفاده می شود به شرح زیر می باشد:

فرزکاری: یکی از قدیمی ترین روش ها برای برش فلز است. ماشین فرز یک کلگی دارد و به دو روش اتوماتیک و دستی کنترل می شود. نگه داشتن ابزار و چرخاندن حول محور تعیین شده با اسپیندل انجام می شود.

سمباده زنی: یک نوع روش سایش است. اما میزان بار برداشته شده از روی قطعه از روش سنگ زنی کمتر است. جنس سمباده نیز از سخت تا نرم و بر اساس جنس فلز تغییر می کند.

رزوه زنی: قلاویز و حدیده از جمله روش های رایج در تولید پیچ و مهره و رزوه زنی است.

تراشکاری: در این روش سطح های متقاطع به شکل دایره است، زیرا برش قطعه به شکل دورانی انجام می شود. البته اشکال دیگری نیز تولید می‌شود که با تغییر وضعیت در دستگاه می توان انجام داد.

سنگ زنی: در این روش همان طور که از نامش پیداست از سنگ استفاده می شود، یعنی سایش را به وسیله سنگ انجام می دهند. میزان بار برداری از سطح فلز بسیار کم است. از این روش برای تولید سطح های با کیفیت بسیار بالا استفاده می شود.

برش پلاسما: این روش نسبت به روش هواگاز سرعت بیشتری دارد و در بازه 1 تا 30 میلیمتر  استفاده می شود. با یونیت های خاصی می توان آن را به 0.5 میلیمتر و تا اندازه های بیشتر مانند 160 میلیمتر افزایش داد.

از ویژگی های این روش که محبوبیت آن را افزایش می‌دهد تنوع در انجام کار و رنج قیمت متفاوت است.

برش هوا گاز: از این روش برای برش آهن و فولاد استفاده می شود که جزء قدیمی ترین روش هاست. فلز در اندازه های 10 تا 2000 میلیمتر قابل برش است. از مزایای این روش ایجاد لبه های  بسیار دقیق و تمیز است.

 

برش لیزر فلزات؛ بهترین و دقیق ترین روش

یکی از بهترین روش ها برای برش فلز، برش لیزر فلزات است. پرکاربردترین آن دستگاه فایبر لیزر برش فلزات نام دارد. از ویژگی های منحصر به فرد دستگاه فایبر لیزر برش فلزات دقت در برش فلز است.

دقت و سرعت بسیار بالا از مزایای دستگاه فایبر لیزر برش فلزات است. در نتیجه تیراژ بالایی از کار را در کمترین زمان ممکن آماده می کند.

عمر طولانی، خرابی کم قطعات، صرفه جویی در مصرف برق، داغ نشدن دستگاه و عدم نیاز به فن خنک کننده از دیگر مزایای دستگاه فایبر لیزر برش فلزات است. دخالت انسان در کارکرد این دستگاه بسیار کم است.

برش لیزر فلزات یکی از جدید ترین روش ها است که استفاده و کار با این روش بسیار آسان است و حتی بدون اپراتور به کار خود ادامه می دهد. زمانی که ضخامت فلز کم باشد سرعت کار دستگاه برش لیزر فلزات بسیار زیاد است اما در ضخامت های بالا سرعت بسیار کم می شود. در بازه بین 10 تا 25 میلیمتر قابل استفاده است.

البته باید به این نکته توجه داشت که برای هر نوع فلز باید دستگاه لیزر مخصوص خود فلز را استفاده کرد. به طور مثال دستگاه برش لیزر استیل، دستگاه برش لیزر آلومینیوم و … را می‌توان نام برد.

برش ورق با گیوتین: یکی از روش‌های دیگری که برای برش فلزات استفاده می شود برش ورق با گیوتین است.

این دستگاه بسیار مجهز است و برای تنظیم فاصله بین تیغه ها استفاده می شود. همچنین برای انواع ورق ها نیز می توان استفاده کرد. در این روش برش بسیار تمیز، دقیق و چهارگوش است. با فشار و زاویه مناسب فلز را برش می زند.

برش واترجت: آخرین روش برش فلز که با دقت بسیار زیاد انجام می شود روش فشار آب است. در این روش از هیچ تنش گرمایی استفاده نمی شود و برای همه فلزات قابل استفاده می باشد.

 

شرکت آریا لیزر صدر فارس

شرکت آریا لیزر صدر جزو بهترین ها در زمینه قطعه سازی، ماشین کاری و جوش کاری TIG است. ما در این شرکت با بکارگیری کارشناسان آشنا به فناوری های روز دنیا در مورد انواع برش لیزر فلزات. همچنین با دستگاه های لیزر پیشرفته و مدرن، کار برش فلز را با بهترین خروجی ممکن به کارفرمایان خود ارائه می دهیم. استفاده از تکنسین های متخصص و دستگاه های مدرن باعث می شود که کار با دقت بالا انجام شود. درنتیجه رضایت مشتری را به همراه دارد.

برش فلزات با انواع روش های سنتی و مدرن انجام می شود. یکی از قسمت های مهم همه صنایع تولیدی و کارخانه ها برش فلزات است

برش فلزات با انواع روش های سنتی و مدرن انجام می شود. یکی از قسمت های مهم همه صنایع تولیدی و کارخانه ها برش فلزات است که برای تهیه و تولید محصولات خود در اندازه های مختلف از این روش استفاده می کنند. بسیاری از قطعات، لوازم و صفحات فلزی که در کارخانجات و کارگاه ها تهیه می‌شوند از روش برش تهیه می شوند.